Sider

30. november 2010

Julekrybber

 
Frykt ikke - dette er ikke en interiørblogg. Jeg har ikke, i motsetning til nesten alle NIB-bloggerne, tatt jula på forskudd. Men jeg har forsøkt å ta advent på alvor samtidig som jeg kunne pynte litt i leiligheten. Vi skal ikke være her i jula, og de stakkars figurene kan jo ikke ligge i den mørke boden hele året.

Fra et bibelfaglig og historisk-kritisk synspunkt er julekrybbene ganske uakseptable. Les juleevangeliet og Matteus' fødselsfortelling godt, så kan du selv se at her har det utviklet seg tradisjoner på egen hånd. Jeg skriver dessuten avhandling der jeg blant annet hardnakket påstår at engler ikke har vinger. Likevel står de der på bokhylla og flagrer...

Men vi skal ikke bli for kritiske. Julekrybber kobler i det minste jula til julefortellinga. Og så er det gøy å se hvordan figurene blir framstilt på ulike måter. Jeg har flere julekrybber, og har satt dem opp allerede. Men etter én dag med fint oppstilte krybber ombestemte jeg meg, gikk en runde og plukket vekk alle Jesusbarnene og gjemte dem - og satte opp krybbene tematisk og mer i samsvar med adventstida.

Stall, dyr og gjetere står på TV-skapet og venter på at alle skal komme og festen skal begynne


Dyr fra Mexico slapper av i Betlehemsstallen

Sauer fra Betlehem vandrer rundt

3 x 2 vise menn + et par andre som også ville være med står på peishylla og har langt å gå bort til stallen. Men stjerna viser vei.


En vis mann fra Mexico

Vise Betlehemsmenn

Tilfeldige folk?
Alle Josefene og Mariaene står på andre sida av stua og venter på bud fra Keiser Augustus.  De i midten malte jeg da jeg var liten. 

BetlehemsJosef som mangler en stav og BetlehemsMaria som ser ut som hun har fødselssmerter

MexcioJosef er en gammel enkemann - i følge katolsk tradisjon var dette grunnen til at Maria forble jomfru livet ut. Jesu brødre skal da ha vært hans barn fra tidligere ekteskap.

Engler med vinger og det hele, altså høyst irrelle. Men de får likevel stå sammen med litt bibelfaglig litteratur i bokhylla og forkynne gleden før de skal fly over til stallen... 

Ingen kommentarer: